کامیون، یکی از وسایل نقلیه موتوری باری است که قسمت بارگیر آن به صورت پیوسته به کشنده متصل است. از کامیون بیش‌تر برای حمل کالا و مواد سنگین استفاده می‌شود و به عنوان ماشین آتش‌نشانی نیز استفاده می‌شود. کامیون‌ها ظرفیت حمل ۶ تن بار یا بیش‌تر را دارند.
انواع دسته بندی کامیون

کامیون دارای انواع گوناگونی است. این دسته از خودروهای سنگین عموماً برای رانندگی نیاز به گواهینامه بالای شش تن دارند

*بر اساس محور و وزن:

** کامیونت (خاور):کامیون هایی کوچک و کمی بزرگتر از وانت که دارای دومحور و شش چرخ هستند،میتوان گفت میزان بارگیری انها از سه تا هشت تن است.

مثال: ایسوزو 6 تن

نکته: برای راندن وسایل نقلیه باری تا شش تن پایه دو کفایت میکند ولی از شش تن به بالا داشتن پایه یک برای راندن ضروری است

نکته: یک دسته دیگر وجود دارد که ما بین خاور و تک ها قرار میگیرد که 911 نام دارد و برگفته از نام بنز 911 است .البته بیشتر بین راننده ها و باربری ها رایج است و نمیتوان آن را یک دسته جدا به حساب آورد.


**تک: کامیون هایی با دو محور و شش چرخ که معمولا روی کارت 19 تن هستند به طور میانگین 10-12 تن بار مجاز حمل میکنند. به گواهینامه پایه یک نیازمند است.

مثال: کاویان 219

**جفت: کامیون هایی با سه محور و معمولا ده چرخ (نمونه های هشت چرخ هم موجود است) جفت های کمپرسی معمولا 6×4 هستند ولی باری ها اکثرا 6×2 بوده و میتوانند دارای محور سوم بالا رونده باشند ،به طور معمول روی کارت 28 تن و به طور میانگین 15 تن ظرفیت حمل بار مجاز انهاست.

مثال: ولوو اف ام 460

**کشنده/تریلی: که در اصطلاح عمومی به ان هیجده چرخ نیز گفته میشود(تریلی های هجده چرخ معمولا برای کمپرسی و کفی استفاده میشود)تریلی ها کامیون های دو قسمتی هستند یعنی قسمت بارگیر انها(تریلر) با یک مفصل (ریش) به کله وصل میشود ،این دسته از کامیون ها برای بار های حجیم و سنگین تر استفاده میشوند ،لازم به ذکر است که تریلی ها هم در دو نوع تک و جفت وجود دارند(نمونه هایی با محور های بیشتر نیز موجود است) که کله های جفت در صورت عدم وجود کاربری خاص حداقل 6×4 هستند،وزن مجاز انها بسته به نوع تریلر و محور های آن بین 34 تا 44 تن متغیر است.

مثال‌: ولوو اف هاش 500

کمر شکن: کمر شکن هم زیر مجموعه ای از تریلی است با این تفاوت که تریلر ان قویتر و دارای حالتی خاص است که که از ان برای حمل بار های سنگین تر و ماشین الات راهسازی استفاده میشود.

**بوژی کش: بوژی کش ها جفت یا با تعداد محور های بالاتر هستند از آن ها برای جابجایی محموله های فوق سنگین(صد تن یا بیشتر) و ترافیکی مثل ترانس های بسیار بزرگ استفاده میشود انها معمولا تنهایی حرکت نمیکنند و حتی الامکان وارد شهر ها نمیشوند و از بیراهه ها و خاکی ها عبور میکنند پس عجیب نیست اگر تابحال انها را ندیده باشید! تریلر انها محور های زیادی دارد و میتوانند بیش از صد چرخ داشته باشند اینان قطار های جاده ای هستند. در ایران برای بوژی کش ها معمولا از ماک ار 600 و کنورث استفاده میشود و کامیون های دیگر مثل ولوو اف هاش،مان و بنز شاید از تعداد انگشتان دست فرا تر نروند.

*بر اساس کاربری:

    کامیون اتاق‌دار: کامیونی که حداکثر ارتفاع دیواره مقاوم اتاق بار آن از کف اتاق ۱٫۵ متر باشد.
    کامیون لبه‌دار: کامیونی که حداکثر ارتفاع دیواره مقاوم اتاق بار آن ازکف اتاق ۸۰ سانتیمتر باشد.
    کامیون تیغه‌دار: کامیونی که قسمت بار آن به وسیله تیغه‌ای طولی به دونیمه مساوی تقسیم شده باشد.
    کامیونی کفی: کامیونی که قسمت بار آن دیواره نداشته باشد. این نوع کامیون در بیشتر موارد برای حمل دستگاه‌های راهسازی و خودروهای سنگین استفاده می‌شود
    کامیون سقف‌دار (مسقف): کامیونی که قسمت بارآن به صورت محفظه سرپوشیده ساخته شده‌است.
    کامیون یخچال‌دار: کامیون سقف داری که قسمت بار آن دارای تجهیزات سردکننده باشد.
    کامیون تانکر (باری مخزنی): کامیونی که قسمت بارآن به صورت مخزن بسته و برای حمل انواع مایعات ساخته شده‌است.
    کامیون بونکر: کامیونی که قسمت بارآن به صورت مخزن بسته و برای حمل انواع جامدات شکل پذیر (فله) مانند سیمان که در ساخت بتون کاربرد دارد ساخته شده‌است.
    کامیون مخلوط‌کن (میکسر): کامیونی که قسمت بار آن به صورت مخزن بسته ودارای دستگاه مخلوط کن باشد. این نوع کامیون برای مخلوط و می مواد تشکیل دهنده بتون و حمل آن به محل مصرف استفاده می‌شود. این کامیون دارای یک مخزن گردان می‌باشد تا بتون تا رسیدن به مقصد سفت و خشک نشود.
    کامیون کمپرسی: کامیون اتاق داری که تخلیه بار آن به وسیله دستگاه کمپرس انجام می‌شود.
    کامیونت: به دو صورت زیر وجود دارد. این دسته از خودروهای سنگین عموماً نیاز به گواهینامه رانندگی بالای پایه دوم دارند
        خودروی ون باربری: وسیله نقلیه موتوری باری است که اتاق راننده و اتاق بار به صورت دو محفظه جداگانه و بر روی یک شاسی باشد و مجموع وزن وسیله نقلیه و ظرفیت حمل بار آن از ۳٫۵ تن تا کمتر از ۵ تن است.
        لوری: وسیله نقلیه موتوری باری است که اتاق راننده واتاق بار به صورت دو محفظه جداگانه و بر روی یک شاسی باشد و مجموع وزن وسیله نقلیه و ظرفیت حمل بارآن از ۵ تن تا کمتر از ۶ تن است، لازم به ذکر است که اصطلاح خاور بر گرفته شده از نام اولین تولیدکننده‌های کامیون در کشور ایران است که متعلق به گروه صنعتی خاور و یا همان شرکت ایران خودرو دیزل است که محصولاتشان نیز به همین نام معروف شد.
    کشنده: وسیله نقلیه ایست که یدک یا نیمه یدک را به دنبال خود کشیده و به حرکت درمی‌آورد. از کامیونهای کشنده برای حمل آنواع کانتینر، کفی، کانگس و غیره استفاده می‌شود.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.


ماشین داخلی کامیون ,تن ,های ,بار ,ها ,حمل ,است که ,که قسمت ,بار آن ,کامیونی که ,    کامیون ,وسیله نقلیه موتوری ,ارتفاع دیواره مقاوم ,حداکثر ارتفاع دیواره ,خودروهای سنگین عموماًمنبع

کامیون

سمند(پارت اخر )

سمند(پارت 2 )

سمند(پارت 1 )

پژو ۲۰۶ (پارت اخر)

پژو ۲۰۶ (پارت 5)

پژو ۲۰۶ (پارت 4)

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

خرید لوازم یدکی سایدبوم کوماتسو اصل فروشگاه کاغذ دیواری Business, Technology and Travel یخچال خود را از ما بخرید بازار20 دستگاه تصفیه آب اینجا همه چی هست معرفی کالا فروشگاهی ولی الله braelynnta1n0l paikka