انواع دسته بندی کامیون
کامیون دارای انواع گوناگونی است. این دسته از خودروهای سنگین عموماً برای رانندگی نیاز به گواهینامه بالای شش تن دارند
*بر اساس محور و وزن:
** کامیونت (خاور):کامیون هایی کوچک و کمی بزرگتر از وانت که دارای دومحور و شش چرخ هستند،میتوان گفت میزان بارگیری انها از سه تا هشت تن است.
مثال: ایسوزو 6 تن
نکته: برای راندن وسایل نقلیه باری تا شش تن پایه دو کفایت میکند ولی از شش تن به بالا داشتن پایه یک برای راندن ضروری است
نکته: یک دسته دیگر وجود دارد که ما بین خاور و تک ها قرار میگیرد که 911 نام دارد و برگفته از نام بنز 911 است .البته بیشتر بین راننده ها و باربری ها رایج است و نمیتوان آن را یک دسته جدا به حساب آورد.
**تک: کامیون هایی با دو محور و شش چرخ که معمولا روی کارت 19 تن هستند به طور میانگین 10-12 تن بار مجاز حمل میکنند. به گواهینامه پایه یک نیازمند است.
مثال: کاویان 219
**جفت: کامیون هایی با سه محور و معمولا ده چرخ (نمونه های هشت چرخ هم موجود است) جفت های کمپرسی معمولا 6×4 هستند ولی باری ها اکثرا 6×2 بوده و میتوانند دارای محور سوم بالا رونده باشند ،به طور معمول روی کارت 28 تن و به طور میانگین 15 تن ظرفیت حمل بار مجاز انهاست.
مثال: ولوو اف ام 460
**کشنده/تریلی: که در اصطلاح عمومی به ان هیجده چرخ نیز گفته میشود(تریلی های هجده چرخ معمولا برای کمپرسی و کفی استفاده میشود)تریلی ها کامیون های دو قسمتی هستند یعنی قسمت بارگیر انها(تریلر) با یک مفصل (ریش) به کله وصل میشود ،این دسته از کامیون ها برای بار های حجیم و سنگین تر استفاده میشوند ،لازم به ذکر است که تریلی ها هم در دو نوع تک و جفت وجود دارند(نمونه هایی با محور های بیشتر نیز موجود است) که کله های جفت در صورت عدم وجود کاربری خاص حداقل 6×4 هستند،وزن مجاز انها بسته به نوع تریلر و محور های آن بین 34 تا 44 تن متغیر است.
مثال: ولوو اف هاش 500
کمر شکن: کمر شکن هم زیر مجموعه ای از تریلی است با این تفاوت که تریلر ان قویتر و دارای حالتی خاص است که که از ان برای حمل بار های سنگین تر و ماشین الات راهسازی استفاده میشود.
**بوژی کش: بوژی کش ها جفت یا با تعداد محور های بالاتر هستند از آن ها برای جابجایی محموله های فوق سنگین(صد تن یا بیشتر) و ترافیکی مثل ترانس های بسیار بزرگ استفاده میشود انها معمولا تنهایی حرکت نمیکنند و حتی الامکان وارد شهر ها نمیشوند و از بیراهه ها و خاکی ها عبور میکنند پس عجیب نیست اگر تابحال انها را ندیده باشید! تریلر انها محور های زیادی دارد و میتوانند بیش از صد چرخ داشته باشند اینان قطار های جاده ای هستند. در ایران برای بوژی کش ها معمولا از ماک ار 600 و کنورث استفاده میشود و کامیون های دیگر مثل ولوو اف هاش،مان و بنز شاید از تعداد انگشتان دست فرا تر نروند.
*بر اساس کاربری:
کامیون اتاقدار: کامیونی که حداکثر ارتفاع دیواره مقاوم اتاق بار آن از کف اتاق ۱٫۵ متر باشد.
کامیون لبهدار: کامیونی که حداکثر ارتفاع دیواره مقاوم اتاق بار آن ازکف اتاق ۸۰ سانتیمتر باشد.
کامیون تیغهدار: کامیونی که قسمت بار آن به وسیله تیغهای طولی به دونیمه مساوی تقسیم شده باشد.
کامیونی کفی: کامیونی که قسمت بار آن دیواره نداشته باشد. این نوع کامیون در بیشتر موارد برای حمل دستگاههای راهسازی و خودروهای سنگین استفاده میشود
کامیون سقفدار (مسقف): کامیونی که قسمت بارآن به صورت محفظه سرپوشیده ساخته شدهاست.
کامیون یخچالدار: کامیون سقف داری که قسمت بار آن دارای تجهیزات سردکننده باشد.
کامیون تانکر (باری مخزنی): کامیونی که قسمت بارآن به صورت مخزن بسته و برای حمل انواع مایعات ساخته شدهاست.
کامیون بونکر: کامیونی که قسمت بارآن به صورت مخزن بسته و برای حمل انواع جامدات شکل پذیر (فله) مانند سیمان که در ساخت بتون کاربرد دارد ساخته شدهاست.
کامیون مخلوطکن (میکسر): کامیونی که قسمت بار آن به صورت مخزن بسته ودارای دستگاه مخلوط کن باشد. این نوع کامیون برای مخلوط و می مواد تشکیل دهنده بتون و حمل آن به محل مصرف استفاده میشود. این کامیون دارای یک مخزن گردان میباشد تا بتون تا رسیدن به مقصد سفت و خشک نشود.
کامیون کمپرسی: کامیون اتاق داری که تخلیه بار آن به وسیله دستگاه کمپرس انجام میشود.
کامیونت: به دو صورت زیر وجود دارد. این دسته از خودروهای سنگین عموماً نیاز به گواهینامه رانندگی بالای پایه دوم دارند
خودروی ون باربری: وسیله نقلیه موتوری باری است که اتاق راننده و اتاق بار به صورت دو محفظه جداگانه و بر روی یک شاسی باشد و مجموع وزن وسیله نقلیه و ظرفیت حمل بار آن از ۳٫۵ تن تا کمتر از ۵ تن است.
لوری: وسیله نقلیه موتوری باری است که اتاق راننده واتاق بار به صورت دو محفظه جداگانه و بر روی یک شاسی باشد و مجموع وزن وسیله نقلیه و ظرفیت حمل بارآن از ۵ تن تا کمتر از ۶ تن است، لازم به ذکر است که اصطلاح خاور بر گرفته شده از نام اولین تولیدکنندههای کامیون در کشور ایران است که متعلق به گروه صنعتی خاور و یا همان شرکت ایران خودرو دیزل است که محصولاتشان نیز به همین نام معروف شد.
کشنده: وسیله نقلیه ایست که یدک یا نیمه یدک را به دنبال خود کشیده و به حرکت درمیآورد. از کامیونهای کشنده برای حمل آنواع کانتینر، کفی، کانگس و غیره استفاده میشود.
برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.