سیستم ترمز

سیستم ترمز در سیتروئن زانتیا بر خلاف دیگر خودروهای غیر سیتروئن به‌صورت تمام هیدرولیکی و با تأمین فشار توسط پمپ هیدرولیک خودرو و دارای سیستم ضد قفل ABS می‌باشد. در این سیستم نیروی ترمز به‌صورت کامل توسط پمپ هیدرولیکی تأمین می‌گردد و به جای روغن ترمز، روغن LHM سیستم هیدرولیکی خودرو مستقیماً روی کالیپرهای ترمز اعمال فشار می‌نمایند. در زانتیا مسیر ترمزهای جلو و عقب کاملاً از هم مجزا می‌باشند و این دو ترمز به‌صورت مستقل از یکدیگر عمل می‌نمایند. ترمز جلو نیروی هیدرولیک را مستقیماً از رگلاتور تأمین فشار به واسطه شیر اطمینان تأمین می‌نماید و ترمز عقب نیروی خود را از سیستم تعلیق عقب تأمین می‌نماید و نیروی آن بر اساس وزن قرار گرفته بر روی تعلیق عقب به‌صورت اتوماتیک افزایش می‌یابد. پشت پدال ترمز خودرو شیر هیدرولیکی وجود دارد که در صورت فشرده شدن پدال فشار هیدرولیکی را در این دو مسیر به‌صورت مجزا باز می‌نماید. شیر اطمینان در مواقع اضطراری و در صورت کاهش بیش از حد فشار یا از مدار خارج شدن پمپ هیدرولیک مسیرهای هیدرولیکی به سمت تعلیق جلو و عقب را بسته و تمامی نیروی هیدرولیکی را فقط به سمت ترمزهای جلو هدایت می‌نماید، در این حالت گوی انباره وسط عقب خودرو نقش تأمین‌کننده فشار برای ترمزهای عقب را برعهده خواهد گرفت در این حالت چراغ استوپ پشت آمپر خودرو موقعیت را به اطلاع راننده می‌رساند. همچنین سیستم ترمز دستی زانتیا به‌صورت کابل دوبل بر روی چرخهای جلو قرار گرفته‌اند تا در مواقع اضطراری و اتمام فشار گوی‌های انباره جلو و عقب و از مدار خارج شدن کامل سیستم ترمز بتوانند از آن برای توقف خودرو استفاده نمایند.

مدلهای رالی زانتیا

اولین نمونه رالی زانتیا به رنگ قرمز در سال ۱۹۹۳ برای ژان لوک پایلر راننده فرانسوی رالی و برای جایگزینی سیتروئن بی ایکس رالی و شرکت در مسابقات سال ۱۹۹۳ طراحی گردید. در این مدل از سیستم چهارچرخ متحرک و همچنین موتور XU9J4 سیتروئن بی ایکس رالی استفاده شد ولی بر طبق قوانین رالی در سال ۱۹۹۳ نمی‌توانستند برای این مدل از سیستم تعلیق اکتیوا استفاده نمایند. این مدل در بدنه نیز از کیت کامل ارتقا آئرودینامیکی شامل اسپویلر جلو و عقب و بادی کیت کناری سود می‌برد. این مدل از سیتروئن زانتیا رالی در مسابقات رالی اروپائی و همچنین رالی فرانسه در سال ۱۹۹۳ به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرد و این موفقیت‌ها در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ نیز ادامه یافت. در سال ۱۹۹۶ این مدل دچار تغییرات کلی شد. موتور آن با نمونه ۲ لیتری که برای مسابقات رالی تغییر داده شده بود تعویض شد و در بدنه نیز بادی کیت جدید باریک تری برای حرکت بهتر در مسیرهای باریک طراحی شد. برای این مدل نیز از همان رنگ بدنه قرمز استفاده گردید. مجموعه این تغییرات باعث کاهش وزن ۵۰ کیلوگرمی در این مدل گردید. این مدل تا سال ۲۰۰۰ در مسابقات مختلف توسط ژان لوک پایلر مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۹۹ مدل دیگری از زانتیا رالی با بدنه دو رنگ زرد و آبی ساخته شد که توسط ژیل استیونارد در مسابقات رالی سال ۱۹۹۹ مورد استفاده قرار گرفت. در این مدل نیز از موتور ۲ لیتری که قدرت آن به ۷۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده بود همراه سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ استفاده می‌کرد. این مدل با دارا بودن شتاب صفر تا شصت مایل بر ساعت ۲٫۵ ثانیه از این نظر با بوگاتی ویرون در همان سال برابری می‌کرد. این مدل با دارا بودن نسبت نیرو به وزن ۶۸۱ اسب بخار برای هر تن وزن یکی از قدرتمندترین خودروهای مسابقه در زمان خود بود. در سال ۲۰۰۰ با تغییر قوانین رالی و اجبار تیم‌های مسابقه دهنده برای کاهش نیروی موتورها در خودروهای این کلاس مسابقات استفاده از مدل‌های رالی زانتیا نیز متوقف شد.[۲]

ایمنی

زانتیا در سال ۱۹۹۷ در تست تصادف مؤسسه یورو ان‌سی‌ای‌پی توانست یک و نیم ستاره از ۵ ستاره ایمنی سرنشینان در تصادفات را کسب نماید و در کلاس خود از نظر ایمنی هم رده ب‌ام‌و سری ۳ (ای۳۶) با یک و نیم ستاره و پائینتر از مرسدس بنز کلاس سی (W202) با دو ستاره ایمنی قرار گرفت. در تست تصادف ایمنی عابر پیاده زانتیا توانست یک ستاره از ۴ ستاره را دریافت نماید که پائین‌تر از دیگر رقبای خود در این کلاس بود که همگی توانستند دو ستاره ایمنی در این بخش به دست آورند.[۳]

موتورهای زانتیاتولید و فروش
نتایج تست زانتیا[۴]
حفاظت از سرنشینان حفاظت از سرنشینان ۱ ستاره
حفاظت از عابر پیاده حفاظت از عابر پیاده ۱ ستاره
مدل سال‌های تولید کد موتور حجم موتور قدرت گشتاور
1.6i ۱۹۹۳–۱۹۹۵ چهار سیلندر خطی ۸ سوپاپ XU5 M3/Z BFZ ۱۵۸۰ سی سی ۶۵ کیلووات (۸۸ اسب بخار متری؛ ۸۷ اسب بخار) در ۶۰۰۰ دور در دقیقه ۱۳۰ نیوتن متر (۹۶ پوند نیرو-فوت) در ۲۶۰۰ دور در دقیقه
1.8i ۱۹۹۳–۱۹۹۸ چهار سیلندر خطی ۸ سوپاپ XU7 JP LFZ ۱۷۶۲ سی سی ۷۴ کیلووات (۱۰۱ اسب بخار متری؛ ۹۹ اسب بخار) در ۶۰۰۰ دور در دقیقه ۱۵۳ نیوتن متر (۱۱۳ پوند نیرو-فوت) در ۳۰۰۰ دور در دقیقه
1.8i ۱۹۹۵–۲۰۰۰ چهار سیلندر خطی ۸ سوپاپ XU7 JB LFX ۱۷۶۲ سی سی ۶۶ کیلووات (۹۰ اسب بخار متری؛ ۸۹ اسب بخار) در ۵۰۰۰ دور در دقیقه ۱۴۷ نیوتن متر (۱۰۸ پوند نیرو-فوت) در ۲۶۰۰ دور در دقیقه
1.8i16V ۱۹۹۵–۲۰۰۱ چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ XU7 JP4 LFY ۱۷۶۲ سی سی ۸۱ کیلووات (۱۱۰ اسب بخار متری؛ ۱۰۹ اسب بخار) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۵۵ نیوتن متر (۱۱۴ پوند نیرو-فوت) در ۴۲۵۰ دور در دقیقه
2.0i ۱۹۹۳–۱۹۹۸ چهار سیلندر خطی ۸ سوپاپ XU10 J2C RFX ۱۹۹۸ سی سی ۸۹ کیلووات (۱۲۱ اسب بخار متری؛ ۱۱۹ اسب بخار) در ۵۷۵۰ دور در دقیقه ۱۷۶ نیوتن متر (۱۳۰ پوند نیرو-فوت) در ۲۷۵۰ دور در دقیقه
2.0i16V ۱۹۹۳–۱۹۹۴ چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ XU10 J4D/Z RFY ۱۹۹۸ سی سی ۱۱۲ کیلووات (۱۵۲ اسب بخار متری؛ ۱۵۰ اسب بخار) در ۶۵۰۰ دور در دقیقه ۱۸۳ نیوتن متر (۱۳۵ پوند نیرو-فوت) در ۳۵۰۰ دور در دقیقه
2.0i16V ۱۹۹۴–۱۹۹۵ چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ XU10 J4D/Z RFT ۱۹۹۸ سی سی ۱۱۰ کیلووات (۱۵۰ اسب بخار متری؛ ۱۴۸ اسب بخار) در ۶۵۰۰ دور در دقیقه ۱۸۳ نیوتن متر (۱۳۵ پوند نیرو-فوت) در ۳۵۰۰ دور در دقیقه
2.0i16V ۱۹۹۵–۲۰۰۱ چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ XU10 J4R RFV ۱۹۹۸ سی سی ۹۷ کیلووات (۱۳۲ اسب بخار متری؛ ۱۳۰ اسب بخار) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۸۰ نیوتن متر (۱۳۰ پوند نیرو-فوت) در ۴۲۰۰ دور در دقیقه
2.0iTurboCT ۱۹۹۵–۲۰۰۰ چهار سیلندر خطی ۸ سوپاپ XU10 J2TE RGX ۱۹۹۸ سی سی ۱۰۸ کیلووات (۱۴۷ اسب بخار متری؛ ۱۴۵ اسب بخار) در ۵۳۰۰ دور در دقیقه ۲۳۵ نیوتن متر (۱۷۳ پوند نیرو-فوت) در ۲۵۰۰ دور در دقیقه
2.9iV6 ۱۹۹۷–۲۰۰۰ شش سیلندر وی شکل ۲۴ سوپاپ ES9 J4 XFZ ۲۹۴۶ سی سی ۱۴۰ کیلووات (۱۹۰ اسب بخار متری؛ ۱۸۸ اسب بخار) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۲۶۷ نیوتن متر (۱۹۷ پوند نیرو-فوت) در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
1.9D ۱۹۹۳–۱۹۹۵ چهار سیلندر خطی ۸ سوپاپ XUD9 A D9B ۱۹۰۵ سی سی ۵۱ کیلووات (۶۹ اسب بخار متری؛ ۶۸ اسب بخار) در ۴۶۰۰ دور در دقیقه ۱۲۰ نیوتن متر (۸۹ پوند نیرو-فوت) در ۲۰۰۰ دور در دقیقه
1.9D ۱۹۹۵–۱۹۹۶ چهار سیلندر خطی ۸ سوپاپ XUD9 Y DJZ ۱۹۰۵ سی سی ۵۰ کیلووات (۶۸ اسب بخار متری؛ ۶۷ اسب بخار) در ۴۶۰۰ دور در دقیقه ۱۲۰ نیوتن متر (۸۹ پوند نیرو-فوت) در ۲۰۰۰ دور در دقیقه
1.9SD ۱۹۹۶–۲۰۰۰ چهار سیلندر خطی ۸ سوپاپ XUD9 SD DHW ۱۹۰۵ سی سی ۵۵ کیلووات (۷۵ اسب بخار متری؛ ۷۴ اسب بخار) در ۴۶۰۰ دور در دقیقه ۱۳۵ نیوتن متر (۱۰۰ پوند نیرو-فوت) در ۲۲۵۰ دور در دقیقه
1.9TurboD ۱۹۹۳–۱۹۹۶ چهار سیلندر خطی ۸ سوپاپ XUD9 TE/L D8B ۱۹۰۵ سی سی ۶۸ کیلووات (۹۲ اسب بخار متری؛ ۹۱ اسب بخار) در ۴۰۰۰ دور در دقیقه ۱۹۶ نیوتن متر (۱۴۵ پوند نیرو-فوت) در ۲۲۵۰ دور در دقیقه
1.9TurboD ۱۹۹۶–۲۰۰۰ چهار سیلندر خطی ۸ سوپاپ XUD9 TE/Y DHX ۱۹۰۵ سی سی ۶۶ کیلووات (۹۰ اسب بخار متری؛ ۸۹ اسب بخار) در ۴۰۰۰ دور در دقیقه ۱۹۶ نیوتن متر (۱۴۵ پوند نیرو-فوت) در ۲۲۵۰ دور در دقیقه
2.0HDi ۱۹۹۸–۲۰۰۱ چهار سیلندر خطی ۸ سوپاپ DW10 TD RHY ۱۹۹۷ سی سی ۶۶ کیلووات (۹۰ اسب بخار متری؛ ۸۹ اسب بخار) در ۴۰۰۰ دور در دقیقه ۲۰۵ نیوتن متر (۱۵۱ پوند نیرو-فوت) در ۱۹۰۰ دور در دقیقه
2.0HDi ۱۹۹۸–۲۰۰۱ چهار سیلندر خطی ۸ سوپاپ DW10 ATED RHZ ۱۹۹۷ سی سی ۸۰ کیلووات (۱۰۹ اسب بخار متری؛ ۱۰۷ اسب بخار) در ۴۰۰۰ دور در دقیقه ۲۵۰ نیوتن متر (۱۸۰ پوند نیرو-فوت) در ۱۷۵۰ دور در دقیقه
2.1TurboD ۱۹۹۵–۱۹۹۹ چهار سیلندر خطی ۱۲ سوپاپ XUD11 BTE P8C ۲۰۸۸ سی سی ۸۰ کیلووات (۱۰۹ اسب بخار متری؛ ۱۰۷ اسب بخار) در ۴۳۰۰ دور در دقیقه ۲۳۵ نیوتن متر (۱۷۳ پوند نیرو-فوت) در ۲۰۰۰ دور در دقیقه
سال فروش در سراسر جهان تولید در سراسر جهان پانویس
۲۰۰۹ ۱۲٬۵۰۰[۵] ۱۱٬۸۰۰[۵] کل تعداد تولید و فروش در این سال در کشور ایران بوده‌است.
۲۰۱۰ ۴٬۰۰۰[۵] ۴٬۰۰۰[۵] کل تعداد تولید و فروش در این سال در کشور ایران بوده‌است.

 

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.


ماشین داخلی اسب ,بخار ,سی ,دقیقه ,نیرو ,نیوتن ,اسب بخار ,دور در ,در دقیقه ,فوت در ,بخار در ,کشور ایران بوده‌استمنبع

کامیون

سمند(پارت اخر )

سمند(پارت 2 )

سمند(پارت 1 )

پژو ۲۰۶ (پارت اخر)

پژو ۲۰۶ (پارت 5)

پژو ۲۰۶ (پارت 4)

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

نصب شوت زباله بادوام فروشگاه خرید اینترنتی هر چی که بخوای دعاگو بهترین خدمات پیچ و رولپلاک نمای ساختمان SMJ مهاجرت آسان فردانیوز webdesign خلاقیت و هنر