با آغاز سال ۱۳۹۱ هجری شمسی و تشدید تحریمهای بینالمللی علیه فعالیتهای هستهای ایران و همزمان شدن این موضوع با مسئله همکاری مشترک جنرال موتورز آمریکا و پژو،[۱۰] زمزمههای پایان همکاری چندین ساله پژو و ایران
پس از اینکه تولید پژو ۲۰۶ متوقف شد، ایران خودرو برای کاهش ضرر ناشی از توقف ناگهانی تولید این خودرو و همچنین پاسخ به عطش بازار، دست به تولید پژو ۲۰۶ ایرانی، بدون نظارت و اجازه و لیسانس پژوی فرانسه زد.[۱۴] در این خودرو تمامی قطعاتی که تحت نظر و لیسانس پژوی فرانسه تولید یا از سوی پژو برای تولید ۲۰۶ تأمین میشد، با نمونههای ساخت داخل یا کشورهای شرق آسیا تعویض شد. حتی برخی از سیستمهای این خودرو که دارای انحصار ساخت توسط پژو بود، از روی این خودرو حذف گردید به گونهای که خودروی جدید فقط در ظاهر با ۲۰۶های قبلی شباهت داشته و بسیاری از تواناییهای اصلی آن عملاً وجود ندارد، به عنوان نمونه میتوان از تغییر صفحه نمایش چند منظوره خودرو به نوع بزرگتر (ولی با امکانات بسیار کمتر) به جای صفحه نمایش هوشمند متداول تک خطی، استفاده از پشت کیلومتر رانا در نمونههای تولیدی اسفند ۱۳۹۱ تا فروردین ۱۳۹۲ و بهرهگیری از قطعات ایربگ ایرانی و چینی و ترمز ای بی اس کرهای اشاره نمود همچنین این خودرو به هیچ عنوان امکان استفاده از کروز کنترلهای متداول خانواده خودروهای پژو را ندارد. همچنین قبل از توقف تولید پژو ۲۰۶، ایران خودرو از رانا به عنوان جانشین پژو ۲۰۶ یاد کرده بود که با توقف تولید پیش از موعد ۲۰۶، رانا زودتر به بازار ارائه شد[۱۵]. همچنین در زمستان سال ۱۳۹۴، خبری مبنی بر داخلیسازی پژو ۲۰۷ آی بر روی خروجی خبرگزاریها مخابره شد و بعداً در اسفند همان سال نمونهای از این خودرو در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو رونمایی شد[۱۶] و خیلی زود، در فروردین ۱۳۹۵ پیش فروش آن برای تحویل از مرداد ماه همان سال آغاز گشت،[۱۷] اما تحویل اولین سری از آن تا دی ماه همان سال به طول انجامید.[۱۸] بنا بر اظهارات مدیر عامل وقت ایران خودرو، تولید ۲۰۷آی جدید کاملاً مستقل از پژو بوده و مانند تولید ۲۰۶های ایرانی، از قطعات ساخت داخل و جنوب شرق آسیا و بدون نظارت و لیسانس پژو در تولید این خودرو استفاده شدهاست.[۱۹] این خودرو نیز، مانند پژو ۲۰۶ ایرانی از سیستم برق ایران خودرو موسوم به اکو مکس بهره میبرد که محدودیتهای بسیار زیادی نسبت به ۲۰۷ آیهای اصلی دارد. قطعات دارای انحصار تولید از سمت پژو از روی این خودرو حذف گردید؛ به شکلی که این خودرو فقط در ظاهر با ۲۰۷آیهای اصلی مشترک بود. همچنین در قسمت چراغها، فرمان و ایربگ و مالتی مدیا که شرکت قادر به کپی کردن قطعات با کیفیت و ظاهر اصلی نبود، با قطعاتی با طرح متفاوت از ۲۰۷آی اصلی جایگزین گشت.
پژو ۲۰۶ که محصول سال ۱۹۹۷ فرانسه و یکی از پرفروشترین خودروهای پژو میباشد، این خودرو مجهز به سیستم مالتی پلکس است که در این سامانه، کلیه دستوراتی که راننده صادر میکند، به یک واحد مرکزی الکترونیکی (BSI) ارسال و از آن جا، فرمان لازم برای عملگر مربوطه صادر میشود. در حال حاضر از شبکه مالتیپلکس روی خودروهایی نظیر سمند و سورن نیز به جای دستهسیم معمولی استفاده میشود. این سیستم در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط شرکت آلمانی بوش ابداع شد. برای فعال کردن این آپشنها نیاز به تغییرات در bsi خودرو پژو ۲۰۶ میباشد و لازم است ذکر شود در خودروهایی که سال تولید آنها قبل از ۹۳ میباشد زیرا برای سالهای بالاتر امکان تغییر با توجه به تغییر نوع سیم کشی میسر نیست.