پژو ۴۰۵ در انواع مدلهای کاربراتور، انژکتور، دیزلی، تنفس طبیعی، توربو شارژ، هشت سوپاپ، شانزده سوپاپ، در حجمها و قدرتهای مختلف و همچنین از سادهترین مدلها از نظر امکانات رفاهی، از جمله آینههای دستی، شیشه بالابرهای دستی، نداشتن کولر و… تا فول آپشنترین و اسپرت ترینها در دوران خودش از جمله صندلیهای از جنس چرم و اسپرت، سانروف، اسپویلر، مهشکن، آینههای برقی، چهار شیشه بالابر برقی، تهویه اتوماتیک، قفل مرکزی، رینگهای آلومینیومی، تنظیم ارتفاع روغنی، سیستم صوتی قوی، چراغ شور، در برخی مدلها سیستم چهار چرخ متحرک، و همچنین در مدل تی ۱۶، توربو شارژ و… تولید شدهاست.
در خودروهای سیتروئن bx، پژو آردی، انواع پژو پارس، انواع سمند، انواع سورن، دنا و دنا پلاس از پلتفرم ۴۰۵ استفاده شدهاست.
حجم موتورهای استفاده شده در پژو ۴۰۵ از ۱۴۰۰ سی سی تا ۲۰۰۰ سی سی است.
ضعیفترین و ارزانترین مدل آن پژو ۴۰۵ جی ال و قویترین آن پژو ۴۰۵ تی ۱۶ است که آن زمان با هزینه خرید یک دستگاه پژو ۴۰۵ تی ۱۶ میتوانستید سه دستگاه پژو ۴۰۵ جی ال خریداری کنید سالها از تولید آن در فرانسه میگذرد اما هنوز شرکت ایران خودرو در حال تولید این محصول است.
پژو ۴۰۵ برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ میلادی توسط کمپانی پژو در فرانسه تولید شد و ۱ سال بعد، در سال ۱۹۸۸ میلادی، عنوان بهترین خودروی سال اروپا را به خود اختصاص داد.
شرکتهای خودروسازی داخلی، برای رهایی از دست پیکان که طراحی بسیار قدیمی داشت و تکنولوژی ساخت آن هم از رده خارج شده بود، تصمیم گرفتند سرمایهگذاری جدیدی روی یک خودروی مدرن مانند پژو ۴۰۵ انجام بدهند. به همین دلیل، خط جدید تولید پژو ۴۰۵ در سال ۱۳۶۹ به وسیله رئیسجمهور وقت ایران کلید خورد و از همان سال، کار مونتاژ و تولید این خودرو به همراه مدلهای دیگری از سواری پژو در ایران آغاز شد. از سال ۱۳۷۳ شرکت ساپکو، ساخت داخلی قطعات ۴۰۵ را شروع کرد و موفق شد تا سال ۱۳۷۷ بیش از ۷۰ درصد از قطعات این خودرو را تولید کند و به این ترتیب، نیاز به واردات این قطعات با قیمت بیشتر از کشور فرانسه را کاهش دهد.[۲] که البته کیفیت ۴۰۵ هم به شدت افت کرد.
پژو ۴۰۵ که علاوه بر فرانسه، در انگلستان هم تولید میشد، و جز پرفروشترین خودروهای ان زمان انگلیس هم بود. یکی از بهترین خودروهای مونتاژ شده در ایران است و شرکت ایران خودرو تمام تلاشش را کرده تا این خودرو را به عنوان بهترین اتومبیل تولیدی در خاورمیانه معرفی کند. ۴۰۵، زمانی جزو زیباترین خودروهای موجود در بازار ایران، از نظر طراحی بدنه، محسوب میشد و طرفداران بسیاری هم داشت و البته دارد
اتاق جادار و بزرگ این خودرو، یکی از دلایل محبوبیت آن است. ۴۰۵، در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی (با ضریب ۳۱ درصد) دارد که این هم یکی دیگر از مزایای آن بهشمار میرود.
سیستم تعلیق در هر یک از ۴ چرخ ۴۰۵ مک فرسون میباشد که به صورت جداگانه عمل میکنند که این ویژگی باعث چسبندگی بهتر ماشین در جاده و مخصوصاً پیچها میشود و در نتیجه، سرنشینان آرامش بیشتری را هنگام سفر تجربه میکنند.
سیستم فرمان پژو ۴۰۵، دنده شانهای است؛ یعنی راننده میتواند برحسب قد خودش آن را بالا و پایین ببرد و تنظیم کند.
یکی از موفقترین اتومبیلهای کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل به عنوان اتومبیل سال انتخاب گشت، اتومبیل پژو ۴۰۵ میباشد. پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیلهای مونتاژ شده در ایران میباشد.
انواع مدلهای پژو ۴۰۵ که علاوه بر فرانسه در انگلستان نیز ساخته میشود فقط به صورت سدان (۴ در) و استیشن بوده و موتور به صورت عرضی در امتداد پلسها نصب گشتهاست. در سالهای گذشته پژو با موتور ۱٫۴ لیتری نیز تولید میگشت ولی به دلیل محدودیتهای کنترل گازهای خروجی از اگزوز این موتور از روی اتاق ۴۰۵ حذف گردید. سال ۱۹۹۵ پژو با موتورهای تکنولوژی بالا و راندمان خوب به بازار عرضه میشد، از جمله موتور ۱٫۸ لیتری با قدرت ۱۰۱ اسب بخار و تورک ۱۵۳ نیوتن متر، موتور دو لیتری با ۱۲۱ قوه اسب و تورک ۱۷۶ نیوتن متر که همگی مدلهای نامبرده به صورت ۲ سوپاپ برای هر سیلندر میباشد. در ردیفهای بالاتر موتورهای چهار سوپاپ ۲ لیتری با ۲ میل سوپاپ بالایی با ۱۶۵ اسب قدرت و ۱۸۳ نیوتن متر و همچنین موتورهای اخیر با کمک سیستم توربو ام-آی ۱۶ قدرت خود را به ۱۹۶ اسب بخار و ۱۹۶ نیوتن متر و رینگهای ۱۶ اینچی و لاستیکهای ۲۰۵ خود که تی۱۶ نامیده میشود با ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۴ چرخ متحرک ۴×۴، میتواند شتاب صفر تا صد خود را به ۵٫۵ ثانیه برساند و حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر را به دست آورد که مدل شهری میباشد و بسیار هم پرفروش بوده. پژو ۴۰۵ همچنان با موتور دیزل ۱۹۰۵ سی سی نیز عرضه شده که مدل معمولی با قدرت ۶۸ اسب بخار و مدل توربو با ۹۰ اسب بخار اتومبیل بسیار کم مصرفی میباشند.[۳][۴][۵]
در ایران چندین خودرو بر اساس پلت فرم پژو ۴۰۵ تولید میشود. پژو پارس یا پژو پرشیا که در زمان عرضه یک خودروی بسیار لوکس قلمداد میشد، فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ بود که در آن در بخشهای سپر جلو و عقب، جلوپنجره، در کاپوت، چراغهای جلو و عقب و در صندوق عقب نسبت به ۴۰۵ تغییر بافتهاست. پژو آردی هم خودرویی شبیه به مدلهای قبل از فیس لیفت ۴۰۵ بود که با موتور پیکان و محور محرک عقب عرضه میشد. مدل ارتقا یافته آن نیز پژو روآ نام دارد که در سال ۸۵ و در ابتدا با نام آردیایکس عرضه میشد.
سمند؛ که به عنوان خودروی ملی ایران شناخته میشود نیز خودرویی بر مبنای پلت فرم پژو ۴۰۵ است و در ابتدا قرار بود جانشین پیکان (خود پیکان یک مدل تغیر یافته از هیلمن هانتر بود) شود.
شرکت ایران خودرو، تولیدکننده پیشتاز خودرو در ایران مدلهای زیر را بر اساس پژو ۴۰۵ تولید میکند