سورن مدل تغییر شکل یافتهٔ سمند معمولیX7 و سمند LX است. این خودرو نخستین بار در ۱۸ بهمن ۱۳۸۵خ توسط گروه صنعتی ایران خودرو رونمایی شد (دو سال پس از ارائه سمند معمولی توسط ایران خودرو). به گفته شرکت سازنده، «سورن» با فتحه حرف «ر» واژهای ترکی به معنای «پیش برنده» و با کسره «ر» به معنای شجاع و دلیر و نام یکی اقوام قدیم ایرانی است.[۲]
سورن ئیالایکس، نمای پشت
تفاوت ظاهری این خودرو با سمند معمولی، طراحی بیرونی بدنه و آپشنها قابل سفارش در این خودرو است. تفاوت داخلی خودرو نسبت به سمند؛ ستون فرمان تلسکوپی است که در صورت تصادف از داخل جمع شده و مانع از آسیب دیدن راننده میشود، کمتر وارد شدن صدا موتور به داخل اتاق، داشتن یک ایربگ در سورن معمولی و دو ایربگ در مدل ELX، تنظیم گودی کمر صندلیها جلو علاوه بر ۵ تنظیم دیگر موجود در مدل LX، تنظیم نور چراغها جلو توسط کلید از داخل، تنظیم مقدار نور صفحه کیلومتر و داشبورد، سیستم تهویه مطبوع خودکار، صندلیها مدل سریر، تیوتر بلندگوها جلو، بدنه نسبت به سمند معمولی تقویت شده، چراغها عقب LED، آیینههای بغلی مجهز به راهنمایLED، سنسور دنده عقب، مجهز به چراغهای مهشکن جلو و عقب و…، ترمز ABS مجهز به EBD و حداقل داشتن تمام امکانات سمند LX.
طراحی کابین تفاوتهایی با سمند معمولی دارد و چیدمان قسمت مرکزی کنسول جلو تغییر کرده و بیشتر ادوات کابین در قابی عمودی قرار گرفتهاست. رنگبندی تیره کابین نیز زیبا و همه پسند است. میتوان کیفیت کابین را در رده متوسطی ارزیابی کرد. فضای کابین و صندوق بار سمند نیز برای همه ثابت شده و کاملاً به درد استفاده خانوادگی و سفرهای چندنفره میخورد.[۳]
سورن ئیالایکس، نمای پهلو
وزن سورن تیپ یک هزار و ۲۲۰ کیلوگرم، طول آن ۴ و نیم متر، عرض آن ۱/۷ متر و ارتفاع آن ۱/۴ متر است و ظرفیت صندوق عقب این خودرو ۵۰۰ لیتر است. موتور سورن تیپ یک XU7JPL۳ بوده و دارای ۴ سیلندر است. حجم موتور این خودرو هزار و۷۶۱ سی سی و حداکثر توان آن۱۰۰ اسب بخار است و ماکزیمم گشتاور آن ۱۵۳ نیوتن بر متر است. رینگهای این خودرو آلومینیمی و ۱۵ اینچ (مانند L90 زانتیا و پارس ELX) میباشد.
مدلهای مختلف سورن
- این مدل با داشبورد سمند معمولی مالتی پلکس با دو کد زیر عرضه میشد
- ۵۵۴۰۵: رینگ آلومینیومی (قیمت تقریبی در خرداد ۹۲، ۲۸ میلیون و پانصد هزار تومان)
- ۵۵۴۱۱:رینگ فولادی (قیمت تقریبی در خرداد ۹۲، ۲۶ میلیون و پانصد هزار تومان)
- این مدل با موتور L3 (حجم ۱۷۶۱ سی سی) با دو کیسه هوا کدهای زیر عرضه میشد
- ۵۵۴۰۶: رینگ آلومینیومی با تریم خاکستری (قیمت تقریبی در خرداد ۹۲، ۳۰ میلیون و پانصد هزار تومان)
- ۵۵۴۰۹:رینگ فولادی با تریم خاکستری (قیمت تقریبی در خرداد ۹۲، ۲۸ میلیون و پانصد هزار تومان)
- ۵۵۴۰۴:رینگ آلومینیومی با تریم بژ (قیمت تقریبی در خرداد ۹۲، ۳۰ میلیون و پانصد هزار تومان)
- سورن ELX EF7 (ئیالایکس با موتور ملی)
- این مدل با موتور EF7 (حجم ۱۶۴۵ سی سی) با دو کیسه هوا با کدهای زیر عرضه میشد
- ۵۷۵۰۱: رینگ آلومینیومی با تریم خاکستری (قیمت تقریبی در خرداد ۹۲، ۳۲ میلیون تومان)
- ۵۷۵۰۳ :رینگ فولادی با تریم خاکستری (قیمت تقریبی در خرداد ۹۲، ۳۰ میلیون تومان)
- ۵۷۵۰۵ :رینگ آلومینیومی با تریم بژ (قیمت تقریبی در خرداد ۹۲، ۳۲ میلیون تومان)
- ۵۷۵۰۶ :رینگ فولادی با تریم بژ (قیمت تقریبی در خرداد ۹۲، ۳۰ میلیون تومان)
- سورن ELX EF7 با استاندارد یورو ۴ (ای ال ایکس با موتور ملی)
- این مدل با موتور EF7 (حجم ۱۶۴۵ سی سی) با دو کیسه هوا با سیستم تهویه مطبوع خودکار. ترمز۴چرخ دیسکی باABSوEBD. ایموبلایزر با کدهای زیر عرضه میشود
- ۵۷۵۰۷: رینگ آلومینیومی (قیمت تقریبی در شهریور ۹۲ ،۳۶ میلیون تومان)
و کلاس ۵۷۵۱۱
- سورن ELX EF7 توربو شارژر (ای ال ایکس با موتور ملی)
- این نسخه به یک توربو شارژر مجهز شدهاست. این پیشرانه ۱٫۷ لیتری توان تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت را دارد که تقریباً با قدرت یک مزدا ۳ با موتور ۲ لیتری برابر است. هم چنین گشتاور تولیدشده نیز ۲۱۵ نیوتن متر است. شتابگیری سورن توربو در دنده یک و از دور ۲۰۰۰ به بعد، رنگ و بوی متفاوتی با سمند معمولی دارد. چرا که توربو از دور ۲۲۰۰ وارد مدار میشود. البته در سربالاییها شاهد کمی افت کشش هستیم و برای استفاده از حداکثر قدرت، موتور باید در دور بالا نگه داشته شود. قطعات این پیشرانه توربو نسبت به یک EF7 عادی مورد بهینهسازی قرار گرفته و بازطراحی شدهاست. هم چنین پیشرانه با توجه به کیفیت سوخت کشور طراحی شده تا درگیر مشکلهایی که خودروهای توربو با بنزین بی کیفیت دارند (ناک زدن و خودسوزی) نشود. افزون بر اینها تغییراتی در ضرایب دندهها داده شده و سیستم ترمز نیز مورد بازنگری قرار گرفتهاست؛ ولی با این حال که ایران خودرو ادعا میکند سیستم توربو این ماشین سازگار با بنزین بی کیفیت است و برخی مشخصات موتوری نسبت به EF7 معمولی نظیر رینگ پیستونها و نسبت تراکم تغییر کرده ولی هنوز مشکلاتی از قبیل مشکلات منیفولد ، مشکل آسیب به پرههای توربو و همچنین روغن ریزی از شفت آن در کارکردهای پایین در این خودرو مشاهده میشود به علاوه بوست توربو علیرغم توان بیشتر پیشرانه روی PSI 5.5 قرار گرفته تا ضرایب اطمینان بیشتر و استهلاک پیشرانه کمتر شود.[۳]
-
برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.
ماشین داخلی
سورن ,خودرو ,رینگ ,موتور ,سمند ,تومان ,قیمت تقریبی ,تقریبی در ,خرداد ۹۲، ,در خرداد ,این خودرو ,سیستم تهویه مطبوعمنبع
کامیون
سمند(پارت اخر )
سمند(پارت 2 )
سمند(پارت 1 )
پژو ۲۰۶ (پارت اخر)
پژو ۲۰۶ (پارت 5)
پژو ۲۰۶ (پارت 4)